Regenmot regeneracja tarczy sprzęgła

W Motoryzacja
0

Sprzęgło to mechaniczne urządzenie wykorzystywane w budowie maszyn, znajduje się w układzie napędowym maszyny. Można nim połączyć wały oraz przekazywać moment obrotowy. Moment ten przekazywany jest z wału napędzającego (wału czynnego) na wał napędzany (wał bierny) nie wpływając przy tym na kierunek ruchu obrotowego. innymi słowy przenoszą moc silnika na koła.

Za pomocą tej części da się połączać układ napędowy, silnik i części wykonawcze jako niepowiązane urządzenia. wyodrębnia się wiele typów sprzęgieł, ze względu na różne funkcje, jakie mają do wykonania. W wielu okolicznościach brak tego ogniwa mogłoby utrudniać tworzenie maszyny. Sprzęgło może działać na zasadzie kształtowej ( przykładem tu może być kołowe i wielowypustowe ), ciernej, czyli tarczowe i stożkowe, zaciskowej ( rolkowe i jednokierunkwe, lepkościowej ( wiskozowe) i wiele innych. W pojazdach samochodowych przeważnie występuje rodzaju ciernego, sterowane pedałem. Stosuje się także sprzęgła suche - bez użycia oleju ( w autach osobowych i dostawczych jest to jednotarczowe, a w ciężarowych - wielotarczowe). Sprzęgło suche składa się ze stalowej tarczy z przymocowanymi okładzinami ciernymi. Tarcza cierna, osadzona wielowypustowo na wałku wejściowym skrzyni biegów, dociskana jest przez sprężynę do koła zamachowego silnika. Dzięki sile tarcia przenosi moment obrotowy. Sprzęgło pracuje w niezwykle ciężkich warunkach, przez co używane są ceramiczne, które znacznie zawyżają współczynnik tarcia.Elementarnym zadaniem tej części jest przekładanie napędu z silnika do skrzyni biegów, a także należy do niego tłumienie przejściowych przeciążeń przekładanych z silnika do skrzyni biegów, stworzonych przez niekompetentne stosowanie pedału sprzęgła. Amortyzacja działa za pomocą sprężyn, które znajdują się w tarczy. Naprawa sprzęgła polega na zamianie okładzin tarczy sprzęgłowej, dźwigienek sprężyny talerzowej w docisku lub łożysk oporowych. Regeneracja może przy tym opierać się na ulepszeniu jego geometrii, która będzie w stanie przenieść większy moment obrotowy, a skok pedału sprzęgła będzie krótszy. Docisk jest również ważny i się odkształca, co może spowodować szybkie zużycie elementów i sprężyn, których celem jest dociskać tarczę docisku do tarczy sprzęgła. W następstwie tego w ramach renowacji zamieniona zostaje zużyta tarcza oraz docisk.

Naprawa któregoś z tych elementów, często wymaga odkręcenia i wyjęcia skrzyni biegów.




Dodaj Tag